Een onderzoek naar presentatievormen
van het kunstenaarsboek.

Het boek op de leestafel. /// Het gesloten archief. /// Het boek in een doos. /// Het open archief. ///
Het boek in de schappen. /// Het boek letterlijk betreden. /// Het boek op de grond onder ijzeren platen.
/// Het boek in een intieme ruimte. /// Het boek als installatie in 2 aangrenzende ruimtes. /// Het boek
in een werkruimte. /// Het boek als object waar je langs loopt. /// Het boek als concept voor een ruimte.

close

deelnemer: Ellen Vomberg [# 03].


Ellen VombergEllen VombergEllen VombergEllen VombergEllen VombergEllen VombergEllen VombergEllen VombergEllen VombergEllen Vomberg

Ellen Vomberg maakt tekeningen, grafiek en ruimtelijk werk dat zij regelmatig combineert met installaties. Haar werkwijze is ambachtelijk en het ontstaansproces blijft vaak zichtbaar in het uiteindelijke product. Als een haast logisch gevolg op het werken met ruimte vanuit het platte vlak maakt zij ook pop-upboeken, meestal met architectonische vormen.

lees verder.verberg content.

Vomberg (Dordrecht, 1960) studeerde grafiek op de Academie voor Beeldende Kunsten Sint Joost, Breda. Zij studeerde af aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam op de afdeling autonoom, waarbij zij zich toelegde op de combinatie tekenen, grafiek en ruimtelijk werk. Centraal thema in haar werk is de mens, zowel autobiografisch als in algemene zin: lichaam, architectuur, cultuur, maatschappij en geschiedenis.

Vanuit de combinatie tekenen en 3D werd haar tijdens de filmproductie �Prospero�s Books� van Peter Greenaway (naar �The Tempest� van William Shakespeare), gevraagd een pop-up boek te maken. Het boek is voortgekomen vanuit bestaande tekeningen, grafiek en architectuur uit de Renaissance, o.a. van Piranesi en da Vinci. Drie van de vijf pop-ups zijn ook op ware grootte als decor gerealiseerd. In de film is �A Book of Architecture and Other Music� duidelijk te zien en het speelt een hoofdrol in het verhaal: het cre�ren van een nieuwe stad vol bibliotheken voor de verbannen hertog en boekenliefhebber Prospero.

Voor het onderzoek van Archief Synergie zal Ellen Vomberg dit filmrekwisiet ten toon stellen. Zij wil hiermee het werken met �stand-ins� vanuit de filmwereld inbrengen als een mogelijkheid om kunstenaarsboeken meer bereikbaar en vooral tastbaar te maken. Stand-ins komen dichter bij het origineel qua materiaalgebruik dan fotokopie�n hiervan. Op die manier zijn behalve het zien ook de overige zintuigen bij het werk te betrekken.

Het definitieve boek, dat gefilmd is, zal met een opengeslagen pop-up in een afgesloten vitrine te zien zijn. De eerdere studie voor hetzelfde boek, die later verwerkt is tot stand-in, mogen bezoekers zelf doorbladeren. Op deze wijze komt de kijker zeer dichtbij (het een verder beeld vormen van) het origineel.

Het is duidelijk dat het tentoonstellen van kunstenaarsboeken niet eenvoudig is. Pop-ups kennen extra presentatieproblemen. Zij moeten eigenlijk kunnen bewegen. Twee opengeslagen pagina�s zeggen in feite niets. Vomberg schakelt soms over op transparante kaften, waarbij de ingeklapte inhoud zichtbaar wordt. Zo kunnen twee dezelfde exemplaren: ��n gesloten en ��n geopend, in statische toestand de kijker toch enigszins een idee geven van de beweging. Sommige pop-up-bewegingen zijn echter zo verrassend dat ze, zelfs met veel ervaring hiermee, vrijwel niet van te voren in te beelden zijn.