Een onderzoek naar presentatievormen
van het kunstenaarsboek.

Het boek op de leestafel. /// Het gesloten archief. /// Het boek in een doos. /// Het open archief. ///
Het boek in de schappen. /// Het boek letterlijk betreden. /// Het boek op de grond onder ijzeren platen.
/// Het boek in een intieme ruimte. /// Het boek als installatie in 2 aangrenzende ruimtes. /// Het boek
in een werkruimte. /// Het boek als object waar je langs loopt. /// Het boek als concept voor een ruimte.

close

deelnemer: BookCase [# 05]


BookCaseBookCaseBookCase

BookCase: Een nieuw initiatief in Rotterdam

In gesprek met Judith Vogt, eigenaar en initiatiefnemer

Op 1 december 2009 opende BookCase in Rotterdam haar deuren. Een nieuwe kunstruimte en tegelijkertijd boekhandel en -broedplaats waar kunstenaarsboeken te kijk en te koop zijn. De opening werd opgeluisterd door pianiste Iris Hond, die er voor de gelegenheid met haar vliegende vleugel neergestreken was. Zo’n 70 aanwezigen konden genieten van het mini-concert dat ze ten gehore bracht. BookCase is nieuw en enig in zijn soort in Rotterdam en wil met de combinatie van kunst- en boekenruimte een ander publiek bereiken.

lees verder.verberg content.

Initiatiefnemer is Judith Vogt, beeldend kunstenaar en oorspronkelijk afkomstig uit Duitsland. Na enige omzwervingen in Nederland – Judith volgde de Rietveld Academie in Amsterdam – besloot ze zich samen met haar partner Tijs Bakker in de Maasstad te vestigen. Het pand staat op het Noordereiland, een dorpse enclave met behoorlijk wat historisch besef, midden in de stadse drukte. De Van der Takstraat doorkruist het eiland waar in vroeger tijden zieke immigranten verpleegd werden voordat ze hun geluk in het nieuwe vaderland gingen beproeven. In eerste instantie kreeg de ruimte de naam Chinaski, naar de hoofdpersoon uit de boeken van Amerikaans auteur Charles Bukowski. Hier werd van afgezien, omdat niet iedereen bekend was met de naam. Of de naam verkeerd uitsprak, waardoor de suggestie gewekt werd dat het om een Chinese hemel zou gaan. Besloten werd om de nieuwe ruimte De Zwarte Ruyter te noemen, naar een kroeg uit 1880 die in de buurt stond.

Judith heeft een voorliefde voor boeken. Binnen haar vrije werk maakt ze tekeningen en performances, waarbij zij haar directe leefwereld of omgeving betrekt. Zo verfde ze al haar kleding zwart en hing die buiten in het weiland aan de lijn. Een vervreemdende actie, die ze op Super-8 film vastlegde. Ook maakte ze levensgrote boeken van deuren waarbij de scharnieren zorgden voor een stalen kneep. De wens om niet alleen boeken te maken, maar ook vooral de geliefde edities te promoten, leidde tot het besluit om een boekenverzamelplaats en –platform te initiëren.
Oktober 2009 deed Judith een oproep aan boekenmakers om boeken in te zenden en het resultaat mag er zijn. Er kwamen meer reacties dan verwacht en iedereen reageerde positief. In de kast zijn boeken in brede zin te zien van kunstenaars uit het hele land die zich met het medium bezighouden. Naast unieke boekwerken, kleine edities en in eigen beheer uitgegeven boeken zijn ook boeken van kleine uitgeverijen zoals d’Jonge Hond en samenwerkingsverbanden zoals Fw: in BookCase te vinden. De subsidie voor het project kwam pas een week voor de opening rond. Door een sponsoring / financiële bijdrage van woningcorporatie Woonstad kon uiteindelijk de speciaal door Vladi Rapaport ontworpen boekenkast gerealiseerd worden. De trap doet vermoeden dat je het vliegtuig betreedt en is ook bedoeld als niche, een publieksvriendelijk object waar de ogen op gericht zijn. Wie de felblauwe trap beklimt kan de totale boekenverzameling tot zich nemen.
In eerste instantie zou de kast moeten bestaan uit verschillende kleine kastjes, maar hier werd snel van afgezien: het zou teveel van de boeken afleiden. Een heel grote kast past beter in het concept. Om zo ongestoord te kunnen bladeren in de boeken en boekobjecten en eraan te mogen ruiken en ze te kunnen betasten. Judith vindt het fysieke aspect belangrijk. Een boek moet in rust bekeken worden, intimiteit is daarbij belangrijk. Waarbij ze het volste vertrouwen heeft dat mensen voorzichtig met de boeken omgaan. Omdat er veel te zien is, heeft ook een grote kast beperkingen: hij is al gauw te vol. Besloten is om van alle boeken de omslagen te laten zien, grotere boeken en magazines liggen onderin. Wellicht volgt er een uitbreiding. Of kan er een selectie gemaakt worden, een thema uitgewerkt. Mogelijkheden te over.

BookCase maakt veel reacties los. Die zijn belangrijk voor de verdere ontwikkeling. Sinds de ‘opening’ van de kast komen er ook allerlei vreemdgevormde pakketjes en (handgeschreven) brieven binnen. Judith vindt het prachtig. Gaandeweg komt ze steeds meer te weten over de kunstenaars en hun boeken. Door haar directe betrokkenheid kan ze belangstellenden er alles over vertellen.
Plannen voor verdere projecten dienen zich al aan. Voor de WildeBoekenMarkt in februari 2010 wil Judith een grote hutkoffer maken die als reizende tentoonstelling kan dienen. In maart volgt deelname aan de Museumnacht van het Goethe Instituut. Boekenmaker Aquil Copier heeft geopperd om zijn mega-grote boek te exposeren. Misschien dat dat kan leiden tot een ‘GroteBoeken’-manifestatie? De verdere expositieruimtes staan los van de boekenkast, maar kunnen ook betrokken worden in een grotere boekenexpositie. Bovendien leent de ruimte zich uitstekend voor het houden van workshops. Na afloop kunnen de resultaten direct getoond en besproken worden. Kortom, BookCase staat open voor nieuwe ideeën.


Meer informatie: www.dezwarteruyter.net en www.book-case.net.