Een onderzoek naar presentatievormen
van het kunstenaarsboek.

Het boek op de leestafel. /// Het gesloten archief. /// Het boek in een doos. /// Het open archief. ///
Het boek in de schappen. /// Het boek letterlijk betreden. /// Het boek op de grond onder ijzeren platen.
/// Het boek in een intieme ruimte. /// Het boek als installatie in 2 aangrenzende ruimtes. /// Het boek
in een werkruimte. /// Het boek als object waar je langs loopt. /// Het boek als concept voor een ruimte.

close

deelnemer: Balta [# 05]


BaltaBaltaBalta

Voor Balta beeldend kunstenaar geboren in Frankrijk en woonachtig in Nederland, is de vanzelfsprekendheid van (moeder)taal, omgangsvormen, gewoontes, etc. doorbroken. Deze persoonlijke plaatsbepaling levert een nieuwe kijk op zichzelf en de wereld op. Anders benoemen betekent anders kijken, anders ordenen. Gedreven door de fascinatie voor taal, voor culturele identiteit en de dynamiek daarin, maakt Balta werk waarin vaak verschillende betekenislagen aanwezig zijn. De aanleiding voor een werk kan van een bedrieglijk eenvoud zijn, zoals een appel, een straatnaam, een verkeersbord, een hinkelbaan of een weerbericht.
Haar werk omvat projecten in de openbare ruimte (zoals o.a. het monument ter herdenking van de slachtoffers van de Vuurwerkramp in Enschede), installaties in de openbare ruimte, maar ook kunstenaarsboeken.

lees verder.verberg content.

De installatie ‘Blind Date’ met bijbehorend kunstenaarsboek gaat over communicatie, over verwachtingen die mensen hebben over (privé)relaties en over de onmogelijkheid daarvan.
We proberen nog wel elkaar op straat te begroeten, een gewoonte die in het centrum van grote steden overigens lijkt te verdwijnen. Een gesprek met (on)bekenden begint vaak met een praatje over het weer.
Berichtgeving over het weer is, in een agrarische samenleving of in een vissersgemeenschap, van levensbelang. Maar in onze stedelijke omgeving staat het in dienst van de vrijetijdsindustrie en van begroeting. Het stelt mensen in staat om op en veilige manier contact met elkaar te maken; een bekend begroetingsritueel.
In ‘Blind Date’ worden de elementen van ‘ontmoeting’ en ‘het weer’ gecombineerd tot een installatie. Weerberichten vormen de rode draad in deze installatie. Het zijn scenario’s om een gesprek te beginnen.


Deze installatie ‘Blind Date’ is mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst te Amsterdam.
Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst te Amsterdam